Emo-kapitalisme en Watt Nu?

DESMET STUDIOS AMSTERDAM?Homo Economicus? neemt altijd de meest rationele economische besluiten ter verbetering van zijn lot en het behalen van zijn doelen. Dat is in ieder geval de theorie die door liberale economen wordt verteld. Toch blijkt het in het echte leven totaal anders te werken dan in deze theorie. Wij zijn namelijk verre van rationeel economisch denkende schepsels. Emotie speelt volgens mij een veel grotere rol in ons leven en wij maken vooral niet de noodzakelijke economische besluiten.
Als ik langs de Louis Vuitton winkel in de Bijenkorf loop ben ik altijd verbaasd over de ?glitter en glamour?. Maar ook ben ik verbaasd over de lelijkheid van de tassen (niet iedereen zal mijn mening delen), en vooral de prijzen roepen bij mij enige verbazing op. Het marketing-verhaal achter die tassen kennen we. Mensen betalen veel geld voor ?een gevoel?, voor ?een beleving? en voor ?uitstraling”. Voor het merk en ?The Looks?. Maar zeg eens eerlijk: als je een Vuitton tas koopt wordt je, plat gezegd, ?afgezet?. Je betaalt erg veel geld voor nep en lucht en krijgt er een lelijk ding (wederom mijn mening) voor terug. De mensen die deze tassen kopen zijn verre van economisch denkende types. Dat zou je wel kunnen zeggen van mensen die een ?nepper? kopen op een reisje naar Thailand of China. Die betalen namelijk ??n tiende van de prijs en zijn daarmee de echte Homo Economicus.
Het kopen van een Louis Vuitton is geen besluit dat past bij de rationele Homo Economicus maar eerder bij de Homo Emo-nomicus, bij wie de emotie prevaleert. Ik noem ons kapitalisme daarom graag Emo-kapitalisme.
Tijdens de derde uitzending van Watt Nu legde Ruud Koornstra haarfijn uit dat het slim is je geld van de spaarbank af te halen en te investeren in zonnepanelen. Dit omdat rente op de bank een paar procent is en het rendement op zonnecollectoren vier of vijf keer hoger ligt. Echte kapitalisten zouden zonnepanelen kopen in plaats van tasjes.
Wat moeten we met het vraagstuk van de duurzaamheid als we in een wereld leven waar het echte kapitalisme is verworden tot Emo. Hadden we maar Gucci zonnepanelen, Kelvin Klein windmolens en Louis Vuitton isolatiemateriaal! Dan zou de energietransitie ?Booming? zijn.
Duurzame ontwikkeling ter bescherming van het klimaat en het milieu is d? opgave van de komende decennia en iedereen weet dat een investering in isolatie of PV-panelen een van de meest logische economische besluiten zou zijn. Maar, waar is, als het gaat om energie, die Homo Economicus? We kopen te weinig PV-panelen en isolatie en kiezen voor dure tassen van Louis Vuitton. Homo Economicus? Hij bestaat niet meer in de wereld van het Emo-kapitalisme. Was het maar zo dan doopte ik hem homo ECO-nomicus?..
FOTO van Paul Weijenberg.

Geef een reactie
Misschien ook interessant